Handelingen

Overleg

Hem, Hemmerbuurt 142 - Theresiakapel: verschil tussen versies

Uit Reliwiki

Regel 3: Regel 3:
  
 
JvN 24-01-2012: Inderdaad gaat het om hetzelfde object: de R.K. St. Theresiakapel in het dorp '''Hem''', adres Hemmerbuurt 142, waarbij de afbeeldingen kloppen, maar dit object komt dus dubbel voor, en bij het ene object staan verkeerde jaartallen en architecten, want die betreffen de R.K. St. Lucaskerk in het nabijgelegen dorp '''Venhuizen'''. De verwarring is mogelijk ontstaan door een (net ontdekte fout) in Monumentenboek Noord-Holland: Daarin wordt bij '''Hem''' een St. Lucaskerk opgevoerd, adres Hemmerbuurt 142, onjuiste naam (moet St. Theresia zijn); correct jaartal 1930; maar onjuiste architecten Van Oerle en Schrama, die de St. Lucaskerk in '''Venhuizen''' ontwierpen. In dit Monumentenboek wordt bij '''Venhuizen''' wél correct de R.K. St. Lucaskerk opgevoerd, 1954-1956, architecten Van Oerle en Schrama, alsmede het feit dat deze een eerdere kerk uit 1847 verving. Hopelijk zo toereikend uitgelegd, op Reliwiki e.e.a. nog te corrigeren (zelf ken ik geen van beide gebouwen).
 
JvN 24-01-2012: Inderdaad gaat het om hetzelfde object: de R.K. St. Theresiakapel in het dorp '''Hem''', adres Hemmerbuurt 142, waarbij de afbeeldingen kloppen, maar dit object komt dus dubbel voor, en bij het ene object staan verkeerde jaartallen en architecten, want die betreffen de R.K. St. Lucaskerk in het nabijgelegen dorp '''Venhuizen'''. De verwarring is mogelijk ontstaan door een (net ontdekte fout) in Monumentenboek Noord-Holland: Daarin wordt bij '''Hem''' een St. Lucaskerk opgevoerd, adres Hemmerbuurt 142, onjuiste naam (moet St. Theresia zijn); correct jaartal 1930; maar onjuiste architecten Van Oerle en Schrama, die de St. Lucaskerk in '''Venhuizen''' ontwierpen. In dit Monumentenboek wordt bij '''Venhuizen''' wél correct de R.K. St. Lucaskerk opgevoerd, 1954-1956, architecten Van Oerle en Schrama, alsmede het feit dat deze een eerdere kerk uit 1847 verving. Hopelijk zo toereikend uitgelegd, op Reliwiki e.e.a. nog te corrigeren (zelf ken ik geen van beide gebouwen).
 +
:Duidelijk, dank je. - [[Gebruiker:Erik Baas|Erik Baas]] 24 jan 2012 16:18 (CET)

Versie van 24 jan 2012 om 16:18

volgens mij klopt er hier iets niet, ik herken hem even niet welke het wel is, wie weet het. avd.

Kan het zijn dat hier hetzelfde object bedoeld wordt al op Venhuizen, Hemmerbuurt 142 - Theresia van Lisieux ? - Erik Baas 24 jan 2012 00:14 (CET)

JvN 24-01-2012: Inderdaad gaat het om hetzelfde object: de R.K. St. Theresiakapel in het dorp Hem, adres Hemmerbuurt 142, waarbij de afbeeldingen kloppen, maar dit object komt dus dubbel voor, en bij het ene object staan verkeerde jaartallen en architecten, want die betreffen de R.K. St. Lucaskerk in het nabijgelegen dorp Venhuizen. De verwarring is mogelijk ontstaan door een (net ontdekte fout) in Monumentenboek Noord-Holland: Daarin wordt bij Hem een St. Lucaskerk opgevoerd, adres Hemmerbuurt 142, onjuiste naam (moet St. Theresia zijn); correct jaartal 1930; maar onjuiste architecten Van Oerle en Schrama, die de St. Lucaskerk in Venhuizen ontwierpen. In dit Monumentenboek wordt bij Venhuizen wél correct de R.K. St. Lucaskerk opgevoerd, 1954-1956, architecten Van Oerle en Schrama, alsmede het feit dat deze een eerdere kerk uit 1847 verving. Hopelijk zo toereikend uitgelegd, op Reliwiki e.e.a. nog te corrigeren (zelf ken ik geen van beide gebouwen).

Duidelijk, dank je. - Erik Baas 24 jan 2012 16:18 (CET)